OLVG Coronacheck? download de app Luscii

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar
Een aanhoudende verkoudheid of last van benauwdheid?
 
Het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam lanceerde twee weken geleden de coronacheck voor op je smartphone, en na een succesvolle proefperiode in en rondom Amsterdam wordt de app nu uitgerold door heel Nederland. Deze week moet de app beschikbaar zijn voor bijna 5 miljoen mensen.
 
Ruim twee weken na de lancering heeft de coronacheckapp ruim 60.000 dagelijkse gebruikers, vertelt OLVG-longarts Paul Bresser, een van de mensen die aan de wieg stonden van de app. “Het geeft je in deze crisistijden toch even voldoening als je ziet dat zo veel mensen de app willen hebben. Drie weken geleden was het nog niet meer dan een idee. We hebben ons vier dagen opgesloten om de app klaar te krijgen en nu ­hebben we al zo veel burgers advies gegeven.”
De app, gebouwd door het Amsterdamse techbedrijf Luscii, werkt als volgt: gebruikers moeten dagelijks informatie die van belang is doorgeven via hun mobiel. Hoe hoog hun lichaamstemperatuur is, of ze keelpijn hebben, hoe erg ze hoesten en of ze benauwd zijn, en hoe heftig die klachten dan zijn. Een medisch team ter plaatse bij het OLVG heeft daarvoor een aparte afdeling opgezet. Die bekijkt dagelijks de ingevulde gegevens en verstrekt vervolgens advies.
Is contact met een zorgverlener nodig, dan krijgt de app-gebruiker een telefoontje
Meer dan een miljoen metingen voerde de applicatie al uit en dat leidde ertoe dat bij een kleine drieduizend patiënten een verdenking van het coronavirus werd vastgesteld. Hun is dringend geadviseerd in quarantaine te gaan, waarna het ziekenhuis deze mensen blijft volgen.
 
Dat kan via een bericht via de app, maar het gebeurt ook telefonisch. Als na beoordeling van de gegevens die een gebruiker instuurt blijkt dat contact met een zorgverlener nodig is, dan wordt iemand gebeld. Deskundigen van het OLVG hebben de afgelopen twee weken ruim 20.000 telefoongesprekken ­gevoerd met gebruikers van de app. Ongeveer veertig mensen is vervolgens gevraagd naar het ziekenhuis te komen, tien van hen werden opgenomen.
 
Let wel: de app voorkomt geen ziekte, benadrukt Bresser. “De insteek van de app is burgers iets te geven waarmee ze klachten kunnen monitoren, en als ze achteruitgaan ze te informeren. Zo kunnen we een hoop onrust weghalen en in deze bange tijd iets bieden. Als we bellen zeggen veel mensen: god wat fijn dat u contact opneemt.”
 
Tegelijkertijd ontlast de app huisartsen en spoedeisende hulp in een ziekenhuis. “Doordat mensen hun klachten thuis kunnen checken, houden we patiëntenstromen een beetje beter in bedwang”, zegt Bresser.
 
De app is een aanvulling, geen vervanger van zorg
Belangrijke disclaimer van de ziekenhuizen: de app is een aanvulling op de huidige zorg in Nederland, maar geen vervanger. Wie dringend hulp nodig heeft, moet nog altijd een huisarts of 112 bellen.
 
Inmiddels is de app ook beschikbaar via het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen, het UMC Utrecht, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en voor ziekenhuizen in Noord-Holland. Door ziekenhuizen in vrijwel het hele land is interesse getoond in de app, waardoor straks miljoenen Nederlanders hem kunnen gebruiken. Momenteel ook via het Maasstad ziekenhuis te gebruiken.
 
Volgens Bresser bevat de database die het ziekenhuis aanlegt straks een schat aan informatie die geanonimiseerd eventueel gebruikt kan worden voor onderzoek. “Als het doorzet, hebben we informatie over Covid-19 van 100.000 of misschien wel 200.000 burgers. Of al onze ­mogelijk besmette burgers ook echt een corona-infectie hebben door­gemaakt, zouden we achteraf via ­onderzoek nog kunnen bepalen. Dan krijgen we een goede indruk van de verspreiding van het virus in deze groep.”
 
Bron: Trouw

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!android

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden